Hvorfor LinkedIn er gull i markedsføring 

Når jeg skriver om å satse aktivt på LinkedIn så mener jeg å være til stede organisk, ikke med betalte annonser. Ikke at annonsering ikke lønner seg – les mer om digital annonsering her – men denne artikkelen vil gi deg noen fantastisk gode grunner til å bygge opp en følgerskare på LinkedIn og bruke kanalen aktivt til å markedsføre din bedrift! 

 

Hvorfor LinkedIN er gull i markedsføring? Fakta først

(tall fra januar 2024) 

  1. Troverdighet:
    87% anser informasjon de finner på LinkedIN som troverdig – til sammenligning er tallet for Facebook under 40% 

  2. LinkedIN har passert en milliard brukere og vokser fremdeles raskt 

  3. Kun 1% av LinkedIN-medlemmer poster egne innlegg oftere enn 1 gang i måneden 

  4. Kun 5% har postet siste 3 mnd 

  5. 16% poster aldri, men de engasjerer seg med LIKES og kommentarer 

  6. Mer enn 60% poster ALDRI – liker ALDRI – kommenterer ALDRI, men de leser, de ser og de konsumerer innhold. Disse 60% er den såkalte «Silent community» og her kan du finne opptil  95% av sine kunder!  

Gav disse tallene deg lyst til å brette opp ermene og komme i gang?

Jeg håper det – og skjønner det i så fall, veldig godt!  

Derfor skal du nå få noen veldig gode tips til å lage innlegg på LinkedIN

Gode tips for LinkedIN-innlegg 

 

  • Husk menneskene – Personlige historier trender på LI – “Humans in the loop…”

  • Ikke behandle LI som andre SO-ME-kanaler. Vi fraråder å blindt kopiere dine FB-poster inn på LI. Sjekk at de passer der først – se neste punkt.

  • Husk at folk IKKE er i shoppingmodus når de er på LI – bruk kun soft-selling og historiefortelling. Ditt mål med å være på LI bør heller være Brand awareness enn direkte salg 

  • Mange som er på LI er der for å lære noe nytt – så sørg for å la dem gjøre nettopp det.

  • LI’s algoritmer premierer ikke bare likes og kommentarer slik som FB og IG. De premierer faktisk det de kaller Dwell time. Derfor: 

    - Lag lengre tekster – minst 8 linjer - som gjerne får folk til å klikke på «les mer»  

    • Publiser gjerne en film – eller karusell (hvis mulig nå) – som får folk til å «dwelle» ved ditt innlegg  


  • Prøv å unngå å legge linker direkte i innlegget. LI ønsker ikke å føre folk bort fra LI og premierer derfor ikke innlegg med linker til eksterne websider. En måte å unngå dette er å legge linken i første kommentar. 

  • Forsøk å få gode kommentarer, men unngå åpenlys fisking etter kommentarer. Skriv f.eks heller «Hva syns du?» enn å skrive «kommenter under». 

  • “Nurture” din egen post ved å svare på kommentarer eller kommentere selv i form av: 

o   Legge ved linken som lovet 

o   Skrive mer utdypende info 

  • Lik, kommenter og del andres poster – gjerne like før – eller like etter at du poster selv. 

 

Eksempler og ideer til gode LinkedIN-innlegg: 

Storytelling – er fremdeles helt konge 

Ekspertinnsikt – del din kunnskap 

Eventer – du skal delta på eller arrangere selv

Brukerskapt innhold – case studies – referanser 

Repost andres gode innlegg – vær en god bransjekollega!

Personliggjøring av din bedrift ved å legge ut innlegg om dine ansatte – eller deg selv - og hva de kan – f.eks i intervjuform 

Behind the scenes – f.eks slik fremstilles ditt produkt – slik ble det da vi skulle ta bilder - filme … etc 

Lykke til med DIN LinkedIN!

Ta kontakt dersom du har spørsmål eller trenger hjelp. Om så bare en liten puff til å komme i gang!

Neste
Neste

Valg av sosial medie-kanal for B2B