Hvorfor bruke personas i markedsføring -

Jo - her skal vi forsøke å forklare hvorfor du bør bruke litt tid på målgruppen din og hvorfor bruk av personas i markedsføring er viktig:

Forstå målgruppen din

Personas gir deg, som markedsfører, konkrete eksempler på målgruppen din. Dette inkluderer gjerne demografiske data, atferdsmønstre, interesser, utfordringer og mål. Ofte gir vi også personasene ansikt og navn, slik at du etterhvert føler at du kjenner vedkommende veldig godt.

Nøkkelen er er å forstå kundene. Da kan du nemlig tilpasse kampanjer og budskap på en mye bedre måte. Og imøtekomme kundens/målgruppens behov og ønsker.

Bedre målretting

Personas hjelper deg med å målrette dine kampanjer mye mer presist. Ved å identifisere segmenter av målgruppen din, kan du utvikle målrettede annonser, innhold og tilbud som appellerer direkte til disse gruppene.

Skap relevante innhold

Personas gir også retningslinjer for utviklingen av innhold/content som er relevant og engasjerende for målgruppen din. Ved å forstå hva slags informasjon og ressurser kundene søker etter, kan du skape innhold som tilfredsstiller disse behovene og dermed skaper både engasjement og resultater. Bare tenk hvor lett det blir å “snakke til” personasen på sosiale medier!

Forbedret kundekommunikasjon

Å ha klare personas kan hjelper deg å kommunisere mer effektivt med kundene dine - i form av nyhetbrev, i sosiale medier, i digitale annonsekampanjer og annet. Du kan snakke direkte til din målgruppe… Som å tilpasse tone, stil og kanaler basert på kundenes preferanser, atferdsmønstre og pains. Noe som igjen bidrar til å bygge sterke relasjoner og øke folks tillit til dine merkevarer.

Optimalisere kundeopplevelsen

Ved å forstå kundenes behov og preferanser kan du også tilpasse dine produkter, tjenester og kjøpsprosesser for å gi en bedre kundeopplevelse. Kundens brukeropplevelse/UX på nettsiden blir også enklere å jobbe med. Dette kan bidra til å øke kundetilfredshet, lojalitet og gjentatte kjøp.

Generelt sett bidrar bruk av personas til en dypere forståelse av kundene dine. Dermed kan du skape verdifulle, relevante og engasjerende opplevelser for dem. Dette vil i sin tur føre til økt salg, lojalitet og suksess for merkevaren.

Relaterte tjenester

Ta gjerne kontakt med oss dersom du trenger hjelp til å definere dine personas - og forså målgruppen din bedre!


Forrige
Forrige

Hva er UX - og hvorfor er det viktig?

Neste
Neste

Hvorfor SEO - søkemotoroptimalisering?